VDH april 2013 - page 7

VDH -
algemeen
-
5
settings al ingezet (ziekenhuizen, kindertehuizen, scholen, psy-
chiatrie enz.). Alle effecten die mij van gunstige invloed leken op
de ontwikkeling van autistische kinderen heb ik in dit onderzoek
dan ook op een rijtje gezet:
t %SFNQFMWFSMBHFOE FõFDU KF NBBLU NBLLFMJKLFS DPOUBDU NFU
iemand via een hond.
t ,BMNFSFOE FõFDU KF XPSEU SVTUJHFS BMT KF IPOE PPL SVTUJH JT JO
een stressvolle situatie.
t &NPUJPOFMF WFJMJHIFJE KF IPOE CJFEU BMUJKE FFO MVJTUFSFOE PPS
en veroordeelt niet.
t %F PNHFWJOH SFBHFFSU QPTJUJFWFS PQ NFOTFO NFU FFO IPOE
dus je doet hierdoor positieve ervaringen op in de omgang
met anderen.
t &õFDUFO PQ [FMGCFFME FO [FMGWFSUSPVXFO EPPSEBU EF IPOE
steeds doet wat een kind vraagt en het kind de hond ook
soms iets nieuws kan leren, krijgt dit kind het gevoel dat het
echt iets kan bereiken. Dit is iets waar veel kinderen met een
hulpvraag behoefte aan hebben. Zij lopen vaak op school al
tegen veel moeilijkheden aan.
Tevens bouwen autistische kinderen ook eerder een band op met
dieren dan met leeftijdsgenootjes en trekken zij eerder naar hon-
den toe dan naar speelmateriaal. In mijn literatuurstuk heb ik dit
en veel meer informatie uitgebreid omschreven.
Praktijk
Nu al deze goede effecten duidelijk waren, ging ik aan de slag in
de praktijk. Leerdoelen van de kinderen werden in kaart gebracht
en activiteiten om hieraan te werken werden bedacht. Ik had zelf
op dat moment een volwassen Duitse herder en een puppy: Isis
en haar dochter Ayla. Deze konden goed ingezet worden voor dit
geweldige project! Ook werkte ik samen met kennel von Loos-
broekerhaus; Zazu, Boris en Baja breidden mijn ‘team’ voor deze
opdracht uit. Zo kon ik voor alle activiteiten de geschikte hond
uitkiezen. In de ene situatie had ik een rustige hond nodig, in de
andere een zeer actieve. De kinderen en de honden hebben een
geweldige tijd gehad samen. Er werden spellen gedaan, wande-
lingen gemaakt, speurtochten georganiseerd en er werd heel
veel gespeeld en geknuffeld en nog veel meer! Ik zag duidelijk de
effecten terug die ik in de literatuur gelezen had: kinderen praat-
ten makkelijker met mij, de groep werd hechter, stille kinderen
uitten zich meer en het zelfvertrouwen van veel kinderen groeide
zichtbaar.
Verschillende rassen
Nadat ik gezien had hoe geweldig de honden en kinderen met el-
kaar omgingen en wat de kinderen konden bereiken in korte tijd,
heb ik opnieuw contact gezocht met Romy Snijders. Hier konden
we naar onze mening veel meer mee doen. Door de geweldige
inzet van onze trouwe Duitse herders, maar ook van Nova Scotia
Duck Tolling Retrievers, zouden veel kinderen een leuke en leer-
zame tijd kunnen beleven. De reden om met twee verschillende
rassen te werken, was voor ons de diversheid in karakter en uiter-
lijk. Sommige kinderen zullen in eerste instantie terugschrikken
van een grote imposante Duitse herder. En de één spreekt het ka-
rakter van de ene hond meer aan dan dat van de andere.
Bedrijf
Na het één en ander goed te hebben overwogen en een goed
bedrijfsplan geschreven te hebben, heeft onze teamfotograaf
Ger (
) een mooie website en flyers gemaakt waar-
mee wij ons konden profileren. De volgende stap was dan ook
de inschrijving bij de Kamer van Koophandel onder de naam
‘R&L Begeleiding met 4 poten’. Vanaf september 2012 zijn Romy
en ik dan ook officieel eigenaar van ons eigen bedrijf. Met deze
onderneming kunnen wij sport en spel bieden in de vrije tijd van
kinderen, maar ook gericht werken aan leerdoelen van kinderen.
Het vergroten van zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden
van kinderen is een veel gesteld doel. Ook bieden we huiswerk-
begeleiding, waarbij de hond op een stimulerende manier wordt
ingezet.
Super
Inmiddels hebben we al diverse activiteiten, meestal gericht op
sport en spel, uitgevoerd voor diverse organisaties. Voor deze ac-
tiviteiten mochten wij gebruik maken van verschillende honden
uit ons team. Wij hebben aan de diverse activiteiten veel plezier
beleefd, de honden hebben het erg goed gedaan en de kinderen
en organisatie vonden het super. We hopen dan ook dat we in
de toekomst nog met diverse cliënten mogen gaan werken en
ook op deze manier kunnen laten zien wat onze Duitse herder
waard is.
Een kleine impressie van wat honden bij kinderen met hulpvra-
gen los kunnen maken, kunt u zien op de foto’s die bij dit artikel
geplaatst zijn. Wilt u op de hoogte blijven van onze activiteiten
en wat onze Duitse herders en Tollers zoal doen? Neem dan een
kijkje op onze website
of ‘like’
ons op facebook:
.
Hier zijn ook veel foto’s en in de toekomst ook filmpjes te zien!
Linda Borghans
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,...28
Powered by FlippingBook