VDH juli 2017 - page 13

in het algemeen. De algemene vergadering is van mening dat
het hoofdbestuur mogelijkheden heeft om in uitzonderlijke ge-
vallen, na advies van de CBA of CBK, een individuele beslissing
te nemen.
Met betrekking tot de stand van zaken WK2017 gaf de commis-
saris africhting Toine Jonkers een uitgebreid verslag van de situ-
atie. Bijna 160 vrijwilligers worden op diverse plekken ingezet.
De stuurgroep komt om de drie weken bij elkaar en alle mede-
werkers zijn zeer enthousiast en werken keihard om er een ge-
weldig evenement van te maken. Ze liggen goed op schema.
De website WUSV2017.nl wordt steeds aangepast aan de actue-
le situatie. Vanaf begin juli komen de aanmeldingen binnen van-
uit de diverse deelnemende landen.
Dan zal een indeling van de catalogus worden gemaakt. Moch-
ten er nog adverteerders zijn voor de catalogus WK dan kunnen
zij zich nog aanmelden, aldus de oproep van Toine.
Vanuit de WUSV / VDH werden enkele zaken naar voren ge-
bracht. Het IPO-reglement wordt gewijzigd, dit zal 2019 ingaan.
Men verwacht dat de wijzigingen in de loop van 2018 wel defi-
nitief openbaar worden gemaakt. Voortaan kan men ook tijdens
een wedstrijd het certificaat “Verkeerszekere Hond” worden be-
haald, indien de organiserende kringgroep dat wil.
In het weekend van 9-11 juni wordt in Oostenrijk de Universal
Sieger gehouden. Voor het eerst zal er ook een delegatie van
Nederland aan deelnemen. Het team bestaat uit zes deelne-
mers. De begeleidende coach is Bart Miggelbrink.
Onder het agendapunt: Informatie van de Raad van Beheer, be-
noemde de heer Peter Nefs dat de Raad voor dierenaangelegen-
heden een rapport uitgebracht heeft aan de staatssecretaris.
Deze heeft besloten dat de Duitse Herder niet op de lijst hoog-
risicohonden staat. De staatssecretaris constateert dat alle, bij
de rashondenfokkerij betrokken partijen momenteel voldoen-
de inzet leveren om uiteindelijk te komen tot gezondere rassen,
met minder erfelijke aandoeningen en schadelijke raskenmer-
ken. Dus ook inclusief karakter.
Onder agendapunt Werkhondenraad deed de Commissaris
Africhting verslag van de bijenkomst met andere werkhonden-
verenigingen. De samenwerking met de CWH is zeer goed te
noemen.
Het een na laatste agendapunt was voor de rondvraag. Slechts
één schriftelijke rondvraag was ingediend. Volgens de vraag-
steller ontbrak het redactiereglement in het Vademecum. Deze
was destijds door de toenmalige redactie zelf ingesteld en bleek
voor de huidige redactie geen meerwaarde te hebben.
Naast de schriftelijke rondvraag, werd de aanwezigen de ge-
legenheid gegeven om een vraag te stellen. Bart Miggelbrink
greep zijn kans om nogmaals de Universal Sieger onder de aan-
dacht te brengen en dankte daarbij ook het Hoofdbestuur voor
het in hem gestelde vertrouwen om coach te mogen zijn.
Anja Boonemmer greep deze gelegenheid ook met beide han-
den aan om het Jeugdweekend op 10 en 11 juni bij de Kring-
groep Hoogeveen onder de aandacht te brengen. Immers de
jeugd heeft de toekomst, dus willen we de komende 100 jaar
nog van onze Duitse Herder genieten, hebben we betrokken
mensen nodig.
Kees Duijndam vroeg naar de ontwikkelingen binnen de redac-
tie. Maud Diemer wist te melden dat er hoop gloort aan de hori-
zon want er zou een goede kandidaat zijn voor de eindredactie
van het clubblad. Zij maakt op dit moment kennis met de VDH,
want stage lopen is niet echt mogelijk binnen een vereniging.
Haar naam is Angela Hamer.
Kees vroeg zich af waarom de voorzitter de Universal Sieger niet
in zijn voorwoord heeft genoemd. Dit bleek een omissie te zijn.
De heer Mooij stelde wederom de vraag waarom in de adver-
tenties van een hoofdevenement er geen routebeschrijving met
openbaar vervoer wordt aangegeven. Dat is de vorige keer wel
toegezegd. Deze routebeschrijvingen worden wel vermeld in de
digitale informatie zoals website en nieuwsbrief, maar niet in de
schriftelijke aankondigingen.
De heer Mooij sprak zijn zorg uit over de reclame binnen Soci-
al Media over het gebruik van trainingsbanden. Hij vond dat de
VDH zich daar in moet roeren. Maud Diemer als bestuurslid PR
en communicatie stelde dat de VDH niet op elk negatief nieuws
wil reageren. Dit geeft dan nog meer aandacht. Het beleid van
de VDH is meer gericht op positief nieuws.
De voorzitter dankte de aanwezigen voor hun inbreng en po-
sitieve houding. Hij kon de vergadering sluiten om 12.50 uur.
Daarna was een buffet voor de aanwezigen waarna de middag
werd gestart met de presentatie van het boek: Eeuw(ig) VDH.
Ton van der Heide
algemeen
VDH
11
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...36
Powered by FlippingBook